woensdag 18 november 2020

D66 stelt schriftelijke vragen over beleid publieke laadpunten

Op de agenda van de commissie ruimte op 24 november 2020 staat de lang verwachte beleidsbrief over de laadinfrastructuur. Als D66 hebben we er herhaaldelijk op aangedrongen dat deze er zou komen en we zijn dan ook blij dat dit stuk er eindelijk ligt. Als IJsselstein lopen we aardig achter met publieke laadinfrastructuur ten opzichte van andere gemeenten en we zien graag dat dit voortvarend wordt opgepakt. We zien graag het aantal elektrische auto’s groeien en dit kan alleen met publieke oplaadpunten als men zelf niet de mogelijkheid heeft dit op eigen terrein te realiseren.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

1. Hoeveel mensen staan er op de ‘wachtlijst’ en hebben een verzoek gedaan voor publieke laadinfrastructuur?
  2. Hoeveel aanvragen zijn er reeds behandeld?
  3. Hoelang staan deze mensen al op de lijst en van wanneer dateert de oudste nog lopende aanvraag?
  4. Hoeveel extra oplaadpunten (bovenop de genoemde 29) worden er nog dit jaar gerealiseerd en hoeveel in de 1ehelft van 2021?
  5. Wat zijn de beleidsregels met betrekking tot de afstand tot een oplaadpunt?
  6. Wat zijn de afspraken binnen IJsselstein over een oplaadpunt aan je eigen huis, maar parkeren op straat en een kabel over de stoep? In sommige gemeenten mag dit wel en in andere niet. Wat zijn de afspraken en hoe kijkt het college hier tegenaan?